Särskilda villkor - Abonnemangstjänster

Detta dokument ("S1. Särskilda villkor - Abonnemangstjänster”) reglerar användandet av våra Abonnemangstjänster och gäller för dig som tecknat ett abonnemang för Smartahem-produkter och som lånar Utrustning från oss. Villkoren gäller i tillägg till A1. Användarvillkor för Alf-appen. Det innebär att generella villkor i A1. Användarvillkor för Alf-appen avseende "Hur vi behandlar dina uppgifter", "Medlemmar", "Vårt ansvar", "Immateriella rättigheter", "Ändringar i villkoren", "Meddelanden", "Force Majeure", "Klagomål", "Tillämplig lag och tvistelösning", "Överlåtelse av våra rättigheter och skyldigheter" och "Kontakta oss" även är tillämpliga avseende Abonnemangstjänster såvida inte något annat uttryckligen framgår i detta dokument.

Abonnemangstjänsten “Uppkopplad larmcentral” är ett tillägg som endast kan tecknas av kunder med ett aktivt abonnemang för Smartahem-produkter (Abonnemangstjänster). Särskilda villkor för Uppkopplad larmcentral återfinns nedan under “Uppkopplad larmcentral”. Generella villkor i A1. Användarvillkor för Alf-appen och S1. Särskilda villkor - Abonnemangstjänster gäller i tillämpliga delar. Abonnemangstjänster och Uppkopplad larmcentral benämns tillsammans “Tjänsterna”. 

Din beställning

När vi mottar din beställning bekräftar vi beställningen och skickar automatiskt en orderbekräftelse till dig på den e-postadress som du har angett. Läs noggrant igenom orderbekräftelsen när du får den och kontrollera att orderbekräftelsen överensstämmer med beställningen. Avvikelser mellan din beställning och orderbekräftelsen betraktas som ett nytt erbjudande från oss, som du kan godta eller tacka nej till. Om du har beställt både Abonnemangstjänster och Uppkopplad larmcentral, gäller detta även för båda tjänsterna. 

Vi förbehåller oss rätten att annullera din beställning eller en del av den om viss Utrustning är slutsåld eller annars inte finns tillgänglig att skicka till dig. Om viss Utrustning inte finns tillgänglig får du ett meddelande om det, eventuellt tillsammans med information om vad vi kan erbjuda istället. Du får då möjlighet att godta vårt nya erbjudande, som kan innebära ändringar i både Abonnemangstjänsten och/eller Uppkopplad larmcentral. Du kan också välja att helt annullera beställningen, och i så fall upphör både Abonnemangstjänsten och i förekommande fall Uppkopplad larmcentral. Om du annullerar beställningen, har du rätt att få återbetalt eventuell ersättning som du redan betalat till oss.

Ditt avtal med oss

Som användare av Tjänsten har du ingått ett avtal med ett dotterbolag till länsförsäkringsbolaget i det område där du är bosatt ("Lokala Trygghetsbolag(-et)"). Vilket detta bolag är framgår av den orderbekräftelse som du fick när du tecknade abonnemanget. Det Lokala Trygghetsbolaget är alltså det bolag som är säljare avseende Tjänsten, levererar och lånar ut Utrustningen till dig och som du betalar en månadskostnad till. Du hittar även information om det Lokala Trygghetsbolaget på alf.se/kontakt.

Ditt avtal med oss består av abonnemangsavtalet som du tecknat på webben och som framgår av din orderbekräftelse samt A1. Användarvillkoren för Alf-appen. Avtalet kompletteras även av de medgivanden och samtycken som du vid var tid lämnat i Alf-appen.

Som användare av Tjänster innebär det alltså att det ytterst är det Lokala Trygghetsbolaget som är din avtalspart varför A1. Användarvillkoren för Alf-appen tillämpas direkt mellan dig och det Lokala Trygghetsbolaget, medan gratisanvändare av Alf-appen enbart har ingått ett avtal med Länsförsäkringar Trygghetstjänster.

Länsförsäkringar Trygghetstjänster ägs av lokala länsförsäkringsbolag, har ett nära samarbete med vart och ett av de Lokala Trygghetsbolagen och fungerar som leverantör av tjänster till de Lokala Trygghetsbolagen. För att göra det så enkelt som möjligt för dig och se till att du får den hjälp du behöver kan du alltid vända dig till Länsförsäkringar Trygghetstjänster i alla frågor oavsett om du är gratiskund eller användare av Abonnemangstjänster.

Avgifter och betalning

För användandet av Abonnemangstjänsten betalar du en fast månadsavgift direkt till det Lokala Trygghetsbolaget. Om du också har aktiverat Uppkopplad larmcentral kommer en separat avgift för denna tjänst att debiteras enligt samma villkor. Fria väktarutryckningar ingår i abonnemanget för Uppkopplad larmcentral och gäller för larmutryckningar till den adress som anges i aktiveringsflödet i Alf-appen. Fria utryckningar gäller endast vid verifierade larm. Vid upprepade falsklarm på grund av felaktig hantering, vanvård eller manipulering av Utrustning eller liknande kan avgift tillkomma. Tillhandahållandet av områden där väktarutryckningar erbjuds kan ändras från tid till annan. 

Ingen betalning sker till Länsförsäkringar Trygghetstjänster. Betalning sker månadsvis i förskott genom en automatisk dragning från det betalkort som du angav när du tecknade dig för Abonnemangstjänsten respektive Uppkopplad larmcentral. 

Om betalkortets giltighetstid gått ut, eller om betalkort av annan anledning inte är giltigt, svarar du för att snarast uppdatera betalinformationen via vår webbplats www.alf.se.

Om en månadsbetalning inte kan genomföras kommer du fått ett meddelande om detta. Om du trots detta inte betalat inom sju (7) dagar förbehåller vi oss rätten att omedelbart stänga ner Abonnemangstjänsten. Om du har en aktiv Uppkopplad larmcentral kommer även den att avslutas samtidigt, då den förutsätter en aktiv Abonnemangstjänst. Vid utebliven betalning för enbart Uppkopplad larmcentral, har vi rätt att stänga ner den tjänsten separat. 

Vi har rätt att justera avgiften för Abonnemangstjänsten om du har ett abonnemang som löper tillsvidare. Detsamma gäller för Uppkopplad larmcentral om denna också löper tills vidare. För tjänster som löper med viss bindningstid – oavsett om det gäller Abonnemangstjänsten eller Uppkopplad larmcentral, har vi rätt att justera avgiften under bindningstiden endast med hänsyn till för oss ökade kostnader på grund av sådana händelser som avser Force Majeure, ökade skatter och avgifter eller extraordinära kostnadsökningar i förhållande till underleverantör utanför vår kontroll. 

Vi informerar dig alltid minst en (1) månad innan ändring av avgift träder i kraft. Om du har ett abonnemang som löper tills vidare och inte vill godta ändringen har du rätt att utan extra kostnad säga upp Abonnemangstjänsten senast den dag då ändringen träder i kraft. Du kommer inte påverkas av prisändringen under uppsägningstiden.

Det kan även förekomma särskilda erbjudanden där du kan teckna Abonnemangstjänsten med viss Utrustning utan kostnad, s.k. "Gratispaket". Detsamma gäller för särskilda erbjudanden kring Uppkopplad larmcentral. Om du tecknat ett Gratispaket tillämpas inte bestämmelserna avseende avgifter och betalning.

Leverans och försening

Leveransen av Abonnemangstjänsten och eventuell Uppkopplad larmcentral sker på det sätt som står angivet på orderbekräftelsen. Om leveransen av Utrustning blir försenad ger vi dig information så fort vi har kunskap om det liksom information om, och eventuellt när, leverans kan ske, eller om aktuell Utrustning inte längre finns tillgänglig för leverans. Om vi inte har möjlighet att leverera Utrustningen till dig inom skälig tid har du rätt att frånträda avtalet och få tillbaka eventuell redan erlagd betalning. Information om hur du går tillväga framgår under ”Avtalstid och uppsägning”.

Om du har beställt mer än en produkt kan det hända att du får Utrustningen i separata försändelser.

Grundförutsättningar för att kunna använda Tjänsterna

I tillägg till vad som framgår av A1. Användarvillkoren för Alf-appen förutsätter Abonnemangstjänsten att du har installerat utrustningen enligt våra anvisningar. Om du har köpt Uppkopplad larmcentral, kan även denna förutsätta att viss utrustning är korrekt installerad och integrerad med Abonnemangstjänsten. Om någon av dessa förutsättningar inte är uppfyllda kommer Tjänsterna och Utrustningen inte att fungera som de ska. Har du frågor kring installationen, kontakta supporten på [email protected] eller telefon 0200 123 253.

Uppkopplad larmcentral är en abonnemangstjänst som förutsätter att du har ett basabonnemang för Smartahem-produkter och att du har installerat utrustningen enligt våra anvisningar. Det innebär att du måste ha uppkopplade enheter som detekterar inbrott, vatten och/eller rök som genererar kontakt och larmsignal med larmcentral.  

Användandet av Utrustningen

Användandet av Utrustningen tillsammans med Tjänsterna innebär vissa skyldigheter för dig. Du förbinder dig

a) att själv, eller med hjälp av någon du anlitar, installera Utrustningen enligt de instruktioner som du fått från oss,
b) att enbart använda Utrustningen tillsammans med Tjänsterna på den plats som du angav när du tecknade Abonnemangstjänsten,
c) att inte använda Utrustningen tillsammans med Tjänsterna för att på något sätt kartlägga eller samla in uppgifter om någon utomstående,
d) att säkerställa att inga obehöriga kan nyttja eller använda Utrustningen,
e) att väl vårda och inte göra ingrepp i eller manipulera Utrustningen,
f) att inte sälja, hyra ut eller på annat sätt överlåta eller olovligt förfoga över Utrustningen, och
g) att förvara Utrustningen på ett betryggande sätt så att obehörig åtkomst förhindras.

Du ansvarar själv för all användning av Utrustningen och Tjänsterna och att dessa endast används för det avsedda syftet. Du får inte på något vis använda Utrustningen eller Tjänsterna för ändamål som är olagliga eller som riskerar att skada någon annan person (fysiskt eller psykiskt).

Hantering av skadad eller förlorad Utrustning

Byte eller reparation av skadad eller felaktig Utrustning sker utan kostnad för dig förutsatt att funktionsfelet inte är förorsakat av dig eller någon som du svarar för (t.ex. andra personer som vistas i ditt hushåll).

Om Utrustningen skadas och/eller förloras, och detta är förorsakat av dig eller någon som du svarar för, kan du bli skyldig att ersätta oss för reparationskostnader respektive kostnader för utbyte, inklusive eventuell kostnad för felsökning, transport och frakt.

Skadad eller förlorad Utrustning ska omedelbart anmälas till [email protected].

Återlämning av Utrustning

När avtalet upphör, oavsett orsak, ska du snarast och senast inom två (2) veckor lämna tillbaka Utrustning som du lånat av oss. Utrustning du köpt och äger själv ska inte lämnas tillbaka. Du kommer att få instruktioner av oss som beskriver hur du ska gå till väga för att skicka tillbaka Utrustningen. Du behöver inte betala för frakten så länge du följer våra instruktioner för att skicka tillbaka Utrustningen till oss.

Återlämnas inte Utrustningen inom denna tid, har vi rätt att debitera dig en avgift som motsvarar Utrustningens marknadsvärde vid denna tidpunkt. Detta gäller dock inte avseende Gratispaket.

Om du har problem med Tjänsterna eller Utrustningen

Vi gör vårt bästa för att Alf-appen och Tjänsterna alltid ska vara tillgängliga. Det innebär t.ex. att vi kommer tillhandahålla programvaruuppdateringar till dig, vilka antingen installeras automatiskt eller av dig enligt våra anvisningar.

Av olika omständigheter som t.ex. underhåll, uppdateringar, incidenter, problem hos våra samarbetspartners, Force Majeure och andra situationer kan Tjänsterna tidvis vara otillgängliga eller Utrustningen inte fungera som förväntat.

Vi lämnar inga garantier att du alltid har åtkomst till Tjänsterna, dess funktioner eller att Tjänsterna och Utrustningen alltid fungerar felfritt, men vi kommer göra vårt bästa för att hjälpa dig om du har problem med Tjänsterna, Utrustningen eller är missnöjd på något sätt.

Om du upplever att Tjänsterna eller Utrustningen inte fungerar som förväntat ber vi dig kontakta vår support via [email protected] så ska vi göra vad vi kan för att hjälpa dig. Mer information om hur du startar ett supportärende framgår av Alf-appen och på vår webbplats www.alf.se.

Uppkopplad larmcentral 

Grundförutsättningar: Uppkopplad larmcentral är en abonnemangstjänst som förutsätter att du har ett basabonnemang för Smartahem-produkter och att du har installerat utrustningen enligt våra anvisningar. Det innebär att du måste ha uppkopplade enheter, mot din gateway, som detekterar inbrott, vatten och/eller rök som genererar kontakt och larmsignal med larmcentral. Alla larmsignaler kan komma att följas upp av oss och/eller vår samarbetspartner (”Larmcentralen”). Om någon av dessa förutsättningar inte är uppfyllda kommer Uppkopplad larmcentral inte att fungera som den ska. Har du frågor kring installationen, kontakta supporten på [email protected] eller telefon 0200 123 253.  

Anslutning: För att ansluta Uppkopplad larmcentral behöver du upprätta en korrekt lista över kontaktpersoner samt ange ett kodord för verifiering av larm i Alf-appen. Det innebär att du måste säkerställa att kontaktuppgifterna till dina kontaktpersoner hålls uppdaterade under hela tiden som avtalet för Uppkopplad larmcentral gäller. Du ansvarar för att informationen inte innehåller rasistiska, sexistiska, stötande eller annars kränkande anspelningar. Du ansvarar också för att den kontaktinformation du angivit är uppdaterad och korrekt, inklusive korrekt adressinformation för eventuella utryckningar. Det är ditt ansvar att ta del av, liksom att följa upp, notifieringar för push och/ eller SMS. 

Åtgärd vid larm: Om uppkopplad enhet är offline i mer än 70 minuter får du en notis från oss. Om din gateway är offline i ytterligare 170 minuter kontaktar Larmcentralen dig eller de kontaktpersoner som är angivna i Alf-appen. Skulle enheten gå online inom denna tid kontaktas du/dina kontaktpersoner inte.   

Om uppkopplad enhet genererar en larmsignal kontaktar Larmcentralen dig eller de kontaktpersoner som är angivna i Alf-appen. Om larmet frånkopplas korrekt inom 3 minuter  

Om du ångrar dig

Du som användare av Abonnemangstjänsten har enligt lag ångerrätt. Om du ångrar att du ingick avtalet om Abonnemangstjänsten ska du meddela oss detta inom fjorton (14) dagar från det att du tog emot Utrustningen. Har du även aktiverat Larmcentralen, gäller samma ångerrätt – fjorton (14) dagar från det att tjänsten aktiverades. Du kan välja att ångra endast Larmcentralen, endast Abonnemangstjänsten, eller båda. 

Ångrar du ditt köp meddelar du oss enklast genom att använda vår ångerblankett som du hittar på vår webbsida www.alf.se eller skriva ut Konsumentverkets ångerblankett som du hittar på www.konsumentverket.se och skicka den till oss på följande adress:

Länsförsäkringar Trygghetstjänster AB
Biblioteksgatan 25,
114 35 Stockholm

Du kan också alltid ringa vår kundservice på telefon 0200 123 253 om du har frågor kring din ångerrätt. 

När vi har mottagit ditt meddelande och registrerat ditt ärende kommer vi skicka instruktioner om hur du skickar tillbaka Utrustningen. Senast fjorton (14) dagar efter att du har meddelat oss om ditt beslut att ångra avtalet ska Utrustningen returneras till den adress som står på fraktsedeln. Du behöver inte betala för frakten så länge du följer våra instruktioner för att skicka tillbaka Utrustningen till oss.

Om Utrustningen minskat i värde till följd av att du under ångerfristen hanterat Utrustningen i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion, är du skyldig att stå för den kostnad som värdeminskningen innebär för oss (upp till hela beloppet). Hantera därför Utrustningen försiktigt.

Vi kommer att återbetala eventuell månadsavgift som vi har mottagit för Abonnemangstjänsten och/eller Larmcentralen. Det gäller dock inte om du har börjat använda någon av Tjänsterna och använt dem under minst en (1) månad då vi förbehåller oss rätten att ta betalt för det faktiska nyttjandet.

Avtalstid och uppsägning

Du har rätt att använda Abonnemangstjänsten så länge den finns kommersiellt tillgänglig, du efterlever villkoren och betalar för nyttjandet. Om du har aktiverat Uppkopplad larmcentral gäller samma villkor för nyttjande, förutsatt att du har ett aktivt abonnemang för Abonnemangstjänsten.

Såvida Abonnemangstjänsten inte har en kvarvarande bindningstid har du alltid rätt att säga upp Abonnemangstjänsten med en (1) månads uppsägningstid. Det gäller även om du vill säga upp Abonnemangstjänsten på grund av en ändring av Användarvillkoren, priset eller av någon annan anledning. Uppkopplad larmcentral kan sägas upp separat med samma uppsägningstid. Om du säger upp Abonnemangstjänsten avslutas även Uppkopplad larmcentral automatiskt vid abonnemangets slut.

Om Abonnemangstjänsten har en kvarvarande bindningstid och en ändring av villkor är till nackdel för dig har du rätt att säga upp Abonnemangstjänsten inom tre (3) månader från det att du fick meddelandet om ändringen. Detta gäller dock inte om ändringen är en direkt följd av författningsändringar, myndighetsbeslut, Force Majeure ökade skatter och avgifter eller extraordinära kostnadsökningar i förhållande till underleverantör utanför vår kontroll. Om du har aktiverat Uppkopplad larmcentral kan du även säga upp den separat inom samma tidsram, om ändringen påverkar dess innehåll eller villkor.

Du har alltid rätt att fortsätta använda gratisversionen av Alf-appen, även om du själv har sagt upp Abonnemangstjänsten. I vissa fall kan det dock krävas att du ominstallerar Alf-appen och skapar ett nytt användarkonto.

Vi har rätt att med omedelbar verkan stänga ner Tjänsterna eller helt säga upp dem

a) om betalning från ditt betalkort inte gått igenom och betalningen inte kunnat genomföras inom sju (7) dagar från att vi skickade ett meddelande till dig om detta, eller
b)
om du vid upprepade tillfällen eller på annat sätt väsentligen åsidosätter dina skyldigheter enligt avtalet.

Om vi säger upp Tjänsterna där det finns en bindningstid som inte har löpt ut är du betalningsskyldig för den återstående bindningstiden. Vi förbehåller oss i sådana fall rätten att debitera kvarstående belopp från ditt betalkort eller skicka en separat faktura. Vi förbehåller oss även rätten att överlåta vår fordran på dig till en tredje part, t.ex. ett inkassobolag.

Om Abonnemangstjänsten avslutas av någon anledning, avslutas även eventuell aktiv Uppkopplad larmcentral automatiskt vid samma tidpunkt. 

Versionshistorik

V 1.1
2025-05-26
Tillägg av ny produkt. Ingen påverkan på befintliga kunder.

V 1.0
2024-04-17
S1. Särskilda villkor - Abonnemangstjänster