Särskilda villkor - Köp av utrustning
I detta dokument har vi beskrivit de särskilda villkor som gäller för att reglera ditt köp av Smartahem-produkter (Utrustning). Villkoren gäller i tillägg till A1. Användarvillkor för Alf-appen och S1. Särskilda villkor - Abonnemangstjänster och tillämpas mellan dig och det Lokala Trygghetsbolaget. Detta innebär att bestämmelser kring bland annat ångerrätt, klagomål, tillämplig lag och tvistelösning, force majeure m.m. hittar du i dessa villkor som du tidigare har godkänt eller godkänner för första gången i samband med ditt köp.
Säljare
Utrustningen säljs av det Lokala Trygghetsbolaget. Vilket det bolaget är beror på vilket länsförsäkringsbolag du tillhör. Du hittar fullständiga uppgifter om säljaren i sammanställningen innan genomförande av köpet. Uppgifterna finns även i din orderbekräftelse och på www.alf.se/kontakt.
Din beställning
När vi mottar din beställning bekräftar vi beställningen och skickar automatiskt en orderbekräftelse till dig på den e-postadress som du har angett. Läs noggrant igenom orderbekräftelsen när du får den och kontrollera att orderbekräftelsen överensstämmer med beställningen. Avvikelser mellan din beställning och orderbekräftelsen betraktas som ett nytt erbjudande från oss, som du kan godta eller tacka nej till.
Vi förbehåller oss rätten att annullera din beställning eller en del av den om viss Utrustning är slutsåld eller annars inte finns tillgänglig att skicka till dig. Om viss Utrustning inte finns tillgänglig får du ett meddelande om det, eventuellt tillsammans med information om vad vi kan erbjuda istället. Du får möjligheten att godta vårt nya erbjudande med de ändringar vi anger jämfört med din beställning, eller helt annullera beställningen. Om du annullerar beställningen har du rätt att få återbetalat eventuell ersättning som du redan betalat till oss. Kontakta oss i sådana fall på [email protected].
Vi har möjlighet att göra ändringar i din beställning fram till dess att varan skickas från vårt lager. Om varan har skickats från vårt lager och du vill göra ändringar i din beställning behöver du ångra ditt köp och göra en ny beställning. (se S1. Särskilda villkor – Abonnemangstjänster under avsnittet ”Om du ångrar dig”).
Pris och betalning
Alla priser är inklusive moms. Orderöversikten inkluderar alla kostnader förknippade med varan, som exempelvis porto, frakt, emballage etc.
Vid betalning kan du välja bland de betalningsmetoder vi erbjuder i köpprocessen. När vi har mottagit din beställning gör vi normalt en reservation på ditt betalningsmedel för att säkerställa att det finns tillräckliga medel för att täcka köpbeloppet och slutföra transaktionen. Om ingen reservation kan göras förbehåller vi oss rätten att annullera beställningen. Du får då information om en eventuell annullering.
Betalning sker via vår betalningsförmedlare Svea Bank AB. Varken Länsförsäkringar Trygghetstjänster eller det Lokala Trygghetsbolaget sparar eller hanterar dina kortuppgifter. Du debiteras för köpbeloppet när vi bekräftat din beställning och leverans har påbörjats hos oss.
Leverans och försening
Utrustningen levereras på det sätt som framgår av orderbekräftelsen. Om du har beställt mer än en produkt kan det hända att du får Utrustningen i separata försändelser. Om leveransen av Utrustning blir försenad ger vi dig information så fort vi har kunskap om det liksom information om, och eventuellt när, leverans kan ske, eller om aktuell Utrustning inte längre finns tillgänglig för leverans.
Om vi inte har möjlighet att leverera Utrustningen till dig inom skälig tid har du rätt att frånträda köpet och få tillbaka det du har betalat. Kontakta oss i sådana fall på [email protected].
Garantier
Såvida inte annat uttryckligen framgår av ordersammanställningen för viss produkt erbjuder vi 24 månaders garanti på Utrustningen räknat från dagen då du gjorde din beställning. Om Utrustningen visar sig vara defekt under garantiperioden kommer vi antingen att reparera eller ersätta produkten utan kostnad för dig. Notera att garantin inte omfattar skador som orsakats av yttre åverkan eller felaktig användning.
Reklamation
Om du anser att Utrustningen har fel eller brister har du vissa rättigheter som du kan göra gällande enligt tvingande konsumentlagstiftning. Beroende på omständigheterna kan du kräva att felet åtgärdas, kräva ny leverans, prisavdrag, ersättning eller att köpet hävs. Dessa rättigheter gäller utöver den garanti som vi erbjuder, men du kan inte bli kompenserad både enligt garantin och konsumentlagstiftningen för samma fel eller brist.
När du har tagit emot Utrustningen rekommenderar vi att du så snart som möjligt undersöker om leveransen motsvarar orderbekräftelsen, om någon del av Utrustningen har blivit skadad under transporten eller om produkterna annars har fel eller brister.
Anmälan om fel och brister gör du genom att mejla oss på [email protected] eller ringa på telefonnummer 0200 123 253. För att din reklamation ska kunna behandlas behöver den göras inom rimlig tid efter att du har upptäckt eller borde ha upptäckt felet eller bristen. Vi rekommenderar att du skriftligen meddelar oss eventuella fel och brister så snart du kan och alltid inom 2 månader från att du upptäckte felet eller bristen.
Vi ansvarar enligt lag för alla fel och brister som fanns när vi skickade Utrustningen även om de visar sig först senare. Detta ansvar gäller inom tre år från att vi skickade Utrustningen, förutsatt att du reklamerat i tid. Ett fel som visar sig inom två år efter att vi skickade Utrustningen anses vara ett fel som vi svarar för, om vi inte kan visa att så inte är fallet. Om felet omfattas av garantin ansvarar vi även enligt garantiåtagandet.
Vi ansvarar inte för fel eller brister i Utrustningen utöver vad som följer av avsnitt 6 (Garantier) och avsnitt 7 (Reklamation).
Support och underhåll; användning av Utrustning utan abonnemang
Utrustningen säljs till dig som har ett giltigt avtal för Abonnemangstjänsten. Så länge du har ett sådant avtal kommer vi att tillhandahålla support och underhåll avseende den Utrustning som du har köpt från oss. Om du avslutar Abonnemangstjänsten kommer det få påverkan på möjligheten att använda Utrustningen. Som huvudregel kommer du fortfarande att kunna använda Utrustningen utan dessa smarta funktioner, men eftersom vi inte kan kommunicera med Utrustningen kommer vår möjlighet att tillhandahålla uppdateringar, supportera och underhålla Utrustningen vara begränsad.
Brandvarnare, vattendetektorer, probe, smart plug och lås kommer fortsatt att fungera i ditt hem även om Abonnemangstjänsten sägs upp. Dock kommer du inte att kunna se status, få notiser eller liknande via Alf-appen. LeakBot fungerar endast om den är uppkopplad. Efter en återställning av enheterna (förutom LeakBot) kan de anslutas till andra leverantörers smartahem-lösningar, såvida de har stöd för dessa produkter. Notera att särskilda kostnader då kan tillkomma. Efter att Abonnemangstjänsten upphört är vårt ansvar för support och underhåll begränsat till vad som följer av tvingande lagstiftning.