Logga in

Användarvillkor för tjänsten

Inledning

I detta dokument ("Användarvillkor(-en)") har vi beskrivit vad du behöver veta innan du börjar använda Alf-appen och våra tjänster. Läs därför noggrant igenom villkoren.

Länsförsäkringar Trygghetstjänster AB, 559316-2034, ("Länsförsäkringar Trygghetstjänster" eller "LFTT") ägs av lokala länsförsäkringsbolag och har bildats för att de ska kunna erbjuda kunderna en spännande och interaktiv tjänst som ger ökad kontroll över hemmet och möjlighet att förebygga skador innan de uppstår. Här kan du läsa mer om de lokala länsförsäkringsbolagen och de övriga verksamheter som bedrivs inom Länsförsäkringsgruppen, www.lansforsakringar.se/om-oss/om-lansforsakringsgruppen.

Erbjudandet består av två huvudsakliga delar. Dels en gratisversion av Alf-appen som tillhandahålls av Länsförsäkringar Trygghetstjänster där du får tips och råd kring ditt hem utan att koppla upp några Smartahem-produkter, dels en möjlighet att teckna abonnemang för en eller flera Smartahem-produkter via ett dotterbolag till länsförsäkringsbolaget i det område där du är bosatt ("Lokala Trygghetsbolaget"). Sådana tjänster kallar vi "Abonnemangstjänster".

Med "Smartahem-produkter" eller "Utrustning" avses gateway, brandvarnare, vattenvakt, vattenvarnare, lås och andra trygghetsskapande produkter som direkt eller via en särskild gateway kommunicerar med smartahem-produkterna och Alf-appen. Vilka Smartahem-produkter som vid var tid erbjuds i ditt område framgår av www.alf.se.

Med ”Tjänsterna” avser vi användandet av Alf-appen och de tjänster som vi från tid till annan gör tillgängliga via Alf-appen.

Dessa villkor beskriver gratisversionen av Alf-appen. Om du även har tecknat Abonnemangstjänster tillämpas särskilda villkor för dem i tillägg till dessa villkor. Du hittar de särskilda villkoren här.

Om du har bjudits in av en annan användare av Alf-appen ("Ägare") är du medlem i ägarens hem i Alf-appen ("Medlem"). Som Medlem har du tillgång till Alf-appen varför du omfattas av, och är skyldig att följa, dessa villkor.

Ditt avtal

Ditt avtal med LFTT består av dessa Användarvillkor. Användarvillkoren kompletteras av de medgivanden och samtycken som du vid var tid lämnat i Alf-appen. Om du tecknat Abonnemangstjänster med ett Lokalt Trygghetsbolag gäller Användarvillkoren även fortsättningsvis, men då i förhållande mellan dig och det Lokala Trygghetsbolaget. LFTT är enbart avtalspart med dig om du inte tecknat Abonnemangstjänster. När det står "vi" eller "oss" i Användarvillkoren avses alltså LFTT eller ditt Lokala Trygghetsbolag beroende på om du enbart använder Alf-appen eller om du också har tecknat Abonnemangstjänster.

Ditt konto

För att använda Alf-appen behöver du skapa ett konto. För att skapa kontot behöver du ha ett svenskt personnummer/samordningsnummer, giltigt telefonnummer och en aktiv e-postadress. Du måste vara över 18 år och du får inte ha skyddade personuppgifter. Om någon av dessa förutsättningar inte är uppfylld har vi rätt att omedelbart stänga ner Tjänsterna och radera ditt konto.

Du får installera och använda Alf-appen på alla enheter som du äger eller kontrollerar, men du får inte låta någon annan än du själv använda ditt konto för att använda Alf-appen.

När ett användarkonto skapats får du tillgång till de tjänster som vi från tid till annan tillhandahåller dig genom Alf-appen.

Hur vi behandlar dina uppgifter

Information om hur vi behandlar dina personuppgifter och dina rättigheter enligt tillämplig dataskyddslagstiftning finns tillgänglig på www.alf.se/personuppgifter.

Användandet av Alf-appen

För att använda Tjänsterna behöver du en fungerande internetuppkoppling, ha laddat ner och installerat Alf-appen och ha ett aktivt konto. Om någon av dessa förutsättningar inte är uppfyllda kommer Tjänsterna inte att fungera.

Du ansvarar själv för all användning av Tjänsterna och att Tjänsterna endast används för det avsedda syftet. Du får inte på något vis använda Tjänsterna för ändamål som är olagliga eller som riskerar att skada någon annan person (fysiskt eller psykiskt).

Medlemmar

Som Ägare har du möjlighet att bjuda in Medlemmar till Alf-appen, t.ex. din partner. Det innebär att varje Medlem får tillgång till de uppgifter som finns om dig och ditt hem i Alf-appen. Bjud därför bara in Medlemmar som du har förtroende för och vill dela dessa uppgifter med.

Om du tecknat dig för Abonnemangstjänsten kommer Medlemmarna även kunna se uppgifter om, och hantera de Smartahem-produkter som du installerat. Vilka möjligheter Ägaren har att begränsa Medlems åtkomst till vissa uppgifter framgår av Alf-appen.

Varje Medlem är skyldig att följa de villkor som gäller för användandet av Alf-appen, men Ägaren ansvarar själv för att enbart bjuda in Medlemmar som Ägaren har förtroende för och kan inte hålla oss ansvariga för eventuell skada som en Medlem orsakar.

Medlemmar har ett ansvar att enbart använda Tjänsterna på ett sätt som ligger i Ägarens intresse och som Medlem är du införstådd med att Ägaren när som helst kan begränsa eller helt blockera dig från åtkomst till Ägarens ”hem” och uppgifter i Alf-appen. Som Medlem kan du när som helst via inställningar i Alf-appen välja att inte längre vara Medlem.

Om du har problem med Tjänsterna

Vi gör vårt bästa för att Tjänsterna alltid ska vara tillgängliga, men av olika omständigheter som t.ex. underhåll, uppdateringar, incidenter, problem hos våra samarbetspartners, Force Majeure och andra situationer kan Tjänsterna tidvis vara otillgängliga.

Vi lämnar inga garantier att du alltid har åtkomst till Tjänsterna, dess funktioner eller att de alltid fungerar felfritt, men vi kommer göra vårt bästa för att hjälpa dig om du har problem med Tjänsterna eller är missnöjd på något sätt.

Om du upplever att Tjänsterna inte fungerar som förväntat ber vi dig kontakta vår support så ska vi göra vad vi kan för att hjälpa dig. Mer information om hur du startar ett supportärende framgår av Alf-appen och på vår webbplats www.alf.se.

Vårt ansvar

Om vi inte lyckas tillhandahålla Tjänsterna (eller i förekommande fall Utrustning) enligt avtalet, och inte heller lyckas avhjälpa fel som du har rapporterat till oss kan du ha rätt till prisavdrag (om ersättning utgått), hävning och skadestånd i enlighet med tvingande lagstiftning till din förmån. För att kunna göra denna rätt gällande är det viktigt att du framställer en reklamation så snart som möjligt och alltid inom skälig tid från det att du noterade felet.

Vårt ansvar under avtalet är begränsat till ersättning för direkt skada som vi, eller någon för vilken vi svarar, förorsakat genom vårdslöshet. Vi ansvarar därmed inte för indirekt skada, såsom förlorad vinst, minskad produktion eller omsättning, hinder att uppfylla förpliktelser mot tredje man eller utebliven nytta av avtal eller andra följdskador. Denna generella begränsning av vår skadeståndsskyldighet till direkt skada gäller inte om vi agerat med uppsåt eller grovt vårdslöst, vid personskada eller sådant ansvar som följer av tvingande lag. Som konsument har du alltid rätt att göra dina rättigheter gällande enligt tvingande konsumentskyddslagstiftning.

Avtalstid och uppsägning

Du har rätt att använda Tjänsterna så länge de finns kommersiellt tillgängliga och du efterlever Användarvillkoren. När du inte längre vill använda Tjänsterna kan du själv avsluta ditt konto och därefter avinstallera Alf-appen från alla enheter som den finns nedladdad på, varefter du inte kommer ha åtkomst till ditt konto. Vi kommer därefter att spara dina uppgifter för de syften och under den tid som anges på www.alf.se/personuppgifter.

Vi har rätt att med omedelbar verkan stänga ner Tjänsterna eller helt säga upp ditt konto för nyttjade av Alf-appen om du vid upprepade tillfällen bryter mot Användarvillkoren eller på annat sätt väsentligen åsidosätter dina skyldigheter enligt avtalet.

Immateriella rättigheter

Alla immateriella rättigheter, t.ex. upphovsrätt, avseende Tjänsterna och dess innehåll tillhör LFTT, Lokala Trygghetsbolaget eller andra bolag inom Länsförsäkringsgruppen och samarbetspartners till dessa bolag. Även "Alf", "Länsförsäkringar" och andra logotyper, kännetecken eller bilder som finns på Tjänsterna eller Utrustningen tillhör oss eller våra samarbetspartners.

Du får inte, utöver vad som skriftligen medgivits av oss eller vad som följer av det avtalsenliga användandet av Tjänsterna, använda, kopiera eller på annat sätt hantera Alf-appen och inte heller överlåta eller upplåta de rättigheter som du fått enligt detta avtal till någon annan.

Ändringar i villkoren

Ibland kommer vi behöva ändra Användarvillkoren, till exempel för att reglera nya funktioner i Alf-appen eller av juridiska eller regulatoriska skäl. När vi gör ändringar kommer vi att skicka ett meddelande till dig som är lämpligt med hänsyn till omständigheterna, t.ex. i Alf-appen eller via e-post. Du kommer få sådant meddelande senast en (1) månad innan ändringen träder ikraft.

Om du inte accepterar ändringarna i Användarvillkoren kan du själv avsluta ditt konto och därefter avinstallera Alf-appen.

Meddelanden

Genom att acceptera Användarvillkoren accepterar du att avtalet mellan oss och framtida ändringar ingås elektroniskt. Vidare godkänner du att vi med anledning av avtalet och tjänster som ansluts i Alf-appen, kommunicerar med dig och lämnar meddelanden antingen via e-post, via Alf-appen, SMS eller genom push-meddelanden.

Force Majeure

Varken du eller vi har en skyldighet att ersätta skada eller att fullgöra viss förpliktelse om skadan eller underlåtenheten beror på omständigheter utanför parts kontroll om omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörande av sådan förpliktelse ("Force Majeure"). Detsamma gäller om skadan eller underlåtenheten har sin grund i försenade leveranser från våra samarbetspartners som orsakats av Force Majeure.

Som Force Majeure avses bl.a. myndighetsåtgärd, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, arbetskonflikt, blockad, krig, upplopp, sabotage, pandemi, epidemi, brist på material, el eller resurser, extrema väderförhållanden, blixtnedslag, brand, explosion, översvämning, naturkatastrof, olyckshändelse och liknande omständigheter.

Klagomål

Vi vill att du som kund ska vara nöjd med de tjänster vi erbjuder. Om du är missnöjd, tveka inte att höra av dig till vår supportfunktion via [email protected]. Du kan även ringa till oss på telefonnummer 0200 123 253.

Tillämplig lag och tvistelösning

Detta avtal ska tolkas och tillämpas enligt svensk materiell rätt.

Om du är missnöjd med de tjänster vi erbjudit dig eller om vi är oense kring tolkningen av detta avtal är vår förhoppning att vi ska kunna lösa detta i samförstånd och att du i första hand kontaktar oss och förklarar vad du är missnöjd med. Du hittar kontaktuppgifterna under rubriken "Klagomål" ovan.

Om vi inte lyckas komma överens kan du vända dig till konsumentvägledaren i din kommun för stöd och råd. Du kan även få din sak prövad av allmän domstol eller Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se. Mer information om dina rättigheter som konsument hittar du på www.hallåkonsument.se, en sajt som drivs av Konsumentverket tillsammans med Konsument Europa.

Överlåtelse av våra rättigheter och skyldigheter

Länsförsäkringsgruppen, inklusive LFTT och det Lokala Trygghetsbolaget, kan bli föremål för omstruktureringar. Såväl LFTT som det Lokala Trygghetsbolaget förbehåller sig rätten att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt detta Avtal till annat bolag inom Länsförsäkringsgruppen utan att inhämta ditt specifika medgivande.

Du kommer att informeras om en eventuell överlåtelse innan överlåtelsen genomförs och informeras om det innebär några förändringar för din del.

Kontakta oss

Enklast når du oss via Alf-appen och de meddelandefunktioner som finns där. Du kan även nå oss via [email protected], via telefon 0200 123 253, www.alf.se eller Länsförsäkringar Trygghetstjänster AB, Biblioteksgatan 25, 114 35 Stockholm.